Vår lilla plutt

Den 7 juni kom alltså vår lilla plutt, meningen va ju att han skulle komma den 25:e. Men de kommer ju när de kommer.. Tänkte att jag skulle göra en snabb sammanfattning på hur allt gick till (man hinner inte mycket mer än snabb, tror han kommer vakna snart).

Det hela började på natten mellan onsdag och torsdag, jag började få värkar vid tre på natten. Vid kvart i sex kom det lite blod så då ringde jag förlossningen för att kolla så att allt var okej, då va det ca 10 min mellan värkarna. Låter helt okej tyckte de, ring tillbaka om det blir för jobbigt för dig... En halvtimme senare var jag tvungen att väcka Mattias "Jag har skitont, jag vill åka in nu!!". Ringde förlossningen igen och de tyckte det lät som att det va dags att åka in. Sagt och gjort, vi skulle ju bara packa den där berömda bb-väskan först..

Som tur är så hade jag gjort en packlista, så jag fick läsa listan och Mattias sprang och hämtade grejer. "Hårsnoddar ska vi ha med", Mattias kommer utspringande från toan med typ tio olika snoddar "Vilka tycker du bäst om?" BARA TA NÅGRA!!  Haha den stackaren hade det inte lätt ;)

Halv åtta va vi äntligen framme i Ystad. Väl där fick vi först sitta i ett väntrum i en 20 min för de tyckte inte det såg ut som att jag hade det så jobbigt. Sen fick vi äntligen komma in i et förlossningsrum och jag blev kopplade till CTG:n. Allt såg bra ut och jag hade värkar var femte minut ungefär. Låg med CTG:t i en halvtimme och sen så skulle de kolla hur mycket öppen jag va. "Ja en 4-5cm tror jag" sa den ena barnmorskar, men hon ville ändå att den andra mer erfarne skulle kolla i säkerhetsskull. "10 cm, nu blir det snart en bebis! Gissa om jag blev chockad då.. Jaha men bedövning och så då? Ja det va ju försent. Så det va bara att fortsätta jobba med andningen.

Men fastän jag va helt öppen så ville inte vattnet gå, så det blev 2 timmars väntan innan de tog hål på hinnorna. Men det va skönt för då hann jag ta små powernaps mellan värkarna. När vattnet väl hade gått så kom inte krystvärkarna igång ändå, så det fick bli värkstimulerande dropp och då tog det bara 25 min och sen hade vi en liten bebis. Allting gick så himla fort! Jag hann verkligen inte fatta vad som hände, han skulle ju inte komma förrän om 18 dagar och jag skulle ju ha all bedövning man kunde få. Nu blev det ju inte ens lustgas.

Ja det va verkligen en helt obeskrivlig känsla när man fick upp den lille på bröstet. Jag trodde att jag skulle störtböla men jag va nog så chockad fortfarande så jag var helt kollugn. Låg och skämtade med barnmorskorna om hur typiskt det va att vi skulle missa studentfesten dagen efter, samtidigt som jag krystade ut moderkakan och sen blev sydd. De måste trott att jag va helknäpp haha

Nu vet jag iallafall att en förlossning behöver inte vara jättehemsk, min gick jättesnabbt och jag tyckte inte det gjorde så himla ont. Det är värre efteråt.. Den där duschen som man skulle få ta efteråt, som skulle vara så underbar, den blev en snabbtvätt av kroppen medans en sköterska höll i mig så att jag inte skulle svimma. Fick bli stöttad av Mattias och sköterskan hela vägen till bb-rummet sen bara för att jag va så envis och inte ville åka rullstol, men hallå!! Trodde de på allvar att jag kände för att sätta mig ner?!

Sen spenderade vi fem dagar på BB, men det får jag berätta mer om en annan gång. Annars blir inlägget alldeles för långt.

Sista magbilden togs 5 dagar innan, här vecka 36+4


Och här är min lilla älskling, 6 dagar gammal i sin fina pyjamas han fått av mormor och morfar. Jag fick skicka mamma till att shoppa eftersom vi inte hade en enda pyjamas i strl 50, nu har vi iallafall en även om den är lite stor.. :)

Kommentarer
Postat av: ellenojag

Så liten och söt han är, underbart fin <3
nej visst känner man sig som en ko!? :) ammar ammar och ammar! Hoppas er lillkille också börjar lägga på sig lite snart, men han är ju lite ursäktad eftersom han kom så tidigt! hur går det med namn valt? :) KRAM

2012-06-18 @ 23:28:57
URL: http://ellenojag.blogspot.com
Postat av: emelie miche

GUUUD vad fin han är!!

2012-06-19 @ 00:33:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0