På jakt efter fäbovallen

Det blev ju aldrig några bilder från vår skotertur i tisdags, så här kommer ett litet kollage över hur dagen såg ut.

 

 

Vi åkte iväg med skotrarna vid tio på morgone, det började bra med att vi körde ungefär fem meter sen fastnade jag och Mattias med skotern. Tur att pappa har winch på den andra skotern så han kunde dra loss oss. Sen bar det av över sjön och upp i bergen. Vi körde runt en massa och var gaanska vilse på vissa ställen. Men till slut hittade vi fram till fäbovallen, eller "buan" som det heter på jämtländska. Vid buan så utforskade vi de nio stugorna som fanns där, då var det bra att använda snöskorna!

 

Sen blev det grillning; engångsgrill och denniskorvar, låter inte så bra / gott men allt går bra när man suttit på en skoter i några timmar och både frusen, stel och hungrig. Efter några korvar begav vi oss hemåt igen. Upp och ner för bergen och fram till sjön, bara att köra över sjön sen skulle vi vara hemma. Men.. det hade varit plusgrader och solsken hela dagen och sjön var ännu slabbigare än den hade varit på morgonen när vi skulle köra över. Vår jämtländska granne som var med som guide sa att det inte var någon bra idé att köra över sjön. "Ääh det kan väl inte va så farligt" sa pappa, och det blev bestämt att vi skulle ge full gas och "flyga" över sjön. Sagt och gjort, pappa gav full gas och for över sjön. Efter kom Kurt (grannen), inte lika fort men han kom över. Sen var det till slut vår tur, ungefär så här gick konversationen precis innan vi skulle köra över:

 

Jag: Mattias jag är rädd. Kommer detta verkligen gå?

Mattias: Jadå, det kommer gå bra. De andra kom ju över.

Annie: Men vad gör jag om vi börjar sjunka då?

Mattias: Då sitter du kvar så gasar jag mer!

 

Ja och så fick det bli. Jag tog ett krampaktigt tag om handtagen och Mattias tryckte ner gasen. I nästan 100km/h flög vi över sjön med vattnet sprutande som en fontän efter oss. Det gick, men jag var väldigt nervös och dagen efter hade jag träningsvärk i armarna, benen, ryggen och halsen?! Det är tydligen jobbigt att åka skoter.

 

Nu är det dags att gå och lägga sig. Kvällen har vi spenderat genom att äta ost och kex och dricka vin, till det lite sällskapspel. Inte fy skam, det är skönt med semester!


Kommentarer
Postat av: Mattias

Fast du glömmer en detalj, det var ju Mats som körde fast först!! Det blev en spännande tur och det var väldigt skönt att komma ut i naturen en hel dag, även om det blev sittande på ett motorfordon :D

2011-03-25 @ 00:09:11
URL: http://mattias.bomelin.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0